luni, 29 septembrie 2014

PREPARAREA SAPUNULUI NATURAL - probleme si rezolvari

Probleme si rezolvari

In timpul procesului de preparare al sapunului natural este posibil sa apara o serie de "probleme" care dau batai de cap, dar nu va panicati deoarece o mare parte dintre ele au rezolvare. Mai jos gasiti o lista cu cele mai "populare" probleme aparute precum si solutii pentru rezolvarea lor.

Retopirea sapunului

Daca ceva nu a mers bine si nu va place culoarea, textura, aroma sau aspectul atunci sapunul se poate retopi. Se taie sapunul in bucati mici, se dau pe razatoarea pentru obtinerea unor fulgi de sapun se adauga cativa mililitrii de lichid (apa sau lapte) compozitia obtinuta se pune pe foc intr-un vas de inox la o temperatura de 80-90 grade C se amesteca pana cand pasta devine omogena. In acest moment se pot adauga noile arome sau culori dupa care se toarna in forme.

Intarirea prematura a pastei

Problema: masa cruda a sapunului se intareste prea rapid si nu mai poate fi turnata in forme
Cauze posibile: calcul gresit reteta; lichide prea putine; arome sau substante cu continut ridicat de alcool; temperatura prea scazuta a compozitiei sau chiar a ambientului;
Solutii si rezolvari: retopirea sapunului asa cum se prezinta mai sus; saponificarea la cald - se pune vasul la cuptor circa o ora la temperatura de 70 grade C si se amesteca din cand in cand dupa care se toarna in forme;

Bule de aer sau cu lichid

Problema: in timpul taierii se observa bule de aer sau cu lichid.
Cauze posibile: bulele de aer s-au format probabil in timpul amestecarii si reprezinta doar o problema estetica; bulele cu lichid pot fi cu ulei si exista pericolul de rancezire, pot fi cu soda caustica caz in care sapunul nu se mai poate folosii si trebuie retopit sau pot fi cu substante aromatice insuficient amestecate;
Solutii si rezolvari: pentru bulele cu soda caustica sapunul trebuie retopit; pentru bulele de aer sapunul poate fi folosit dar in viitor trebuie evitata scoaterea mixer-ului din pasta in timpul amestecarii; pentru bulele de ulei si substante aromate sapunul poate fi folosit dar pe viitor trebuie o mai buna amestecare si omogenizare a pastei;

Depuneri de carnbonat de sodiu (cenusa de soda)

Problema: pe suprafata sapunului apar cristale fine albe, un fel de praf alb.
Cauze posibile: sapunul a intrat prea repede in contact cu oxigenul din aer - soda inca nesaponificata din pasta reactioneaza cu oxigenul din atmosfera formand carbonatul de sodiu; folosirea unei cantitati prea mari de ulei de masline;
Solutii si rezolvari: stratul de carbonat de sodiu se spala sau se inlatura; pe viitor sapunul se acopera cu folie alimentara pentru evitarea contactului cu oxigenul;

Granule de soda in sapun

Problema: in timpul taierii se observa granule de soda
Cauze posibile: soda nu s-a dizolvat complet in solutia de lesie
Solutii si rezolvari: in acest caz sapunul nu se poate folosi decat pentru uz casnic; pe viitor se aloca mai mult timp dizolvarii sodei in apa sau se strecoara lesia pentru evitarea eventualelor granule nedizolvate;

Sapunul e ranced

Problema: pe sapun apar pete galbene care se maresc si emana miros urat.
Cauze posibile: folosirea in cantitati prea mari a unor uleiuri cu potential mare de rancezire cum ar fi: ulei de floarea soarelui, ulei de samburi de struguri, ulei de argan, ulei de in, ulei de canepa; depozitarea gresita in locuri cu umezeala multa;
Solutii si rezolvari: se indeparteaza petele si se foloseste sapunul cat mai rapid; pe viitor se evita folosirea uleiurilor cu potential mare de rancezire intr-un procent mai mare de 10%; sapun se pastreaza in locuri racoraose si intunecoasa cu umiditate scazuta; sapunul nu se impacheteaza si nu se va lasa in contact cu metale;





31 comentarii:

  1. Buna ziua, va rog sa-mi spuneti daca si in cazul in care au ramas granule de soda netopita as putea sa retopesc sapunul... Multumesc mult!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua, teoretic e posibil practic e cam greu deoarece granulele de soda nedizolvate, reprezinta de obicei impuritati ale acesteia. Puteti incerca retopirea si adaugarea unei cantitati mici de ulei care sa "consume" soda nesaponificata ramasa dar e foarte greu de apreciat cat ulei este necesar pentru a neutraliza surplusul de soda. Sper sa va reuseasca operatiunea si sa ne comunicati si noua rezultatul :)

      Ștergere
  2. In regula, multumesc mult! o sa incerc sa-l retopesc... si va comunic rezultatul...

    RăspundețiȘtergere
  3. buna! ce pot face in conditia in care am turnat pasta in forme mici de silicon , nu le-am acoperit sa intre in faza de gel, si nu reusesc sa le scot intacte ....se lipesc de forme? multumesc1

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Introduceti formele la congelator si apoi incercati din nou. Probabil ca nu ati "uns" formele anterior cu ulei.

      Ștergere
  4. Buna ziua. Am incercat sa fac prima data sapun, prin metoda clasica...apa, soda si grasimi. Am folosit cantitatile indicate dar a ramas deasupra o pasta grasa care nu se intareste.
    Care ar putea fi cauza?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca reteta e corecta/verificata, posibil sa nu fost suficient omogenizat cu blender-ul, sau soda caustica nu a avut puritatea de min. 98%, necesar saponificarii. Totodata, pe punga poate fi scris 98%, dar in realitate sa fie masluita, atentie de unde o luati!

      Ștergere
    2. Si care ar fi soluția pentru astfel de situații? Am facut si eu ieri după amiaza sapun, l am pus în forme de silicon, iar acum când am verificat am observat ca nu este întărit și are un un fel de gel uleios deasupra. Ce as putea sa fac?

      Ștergere
  5. buna ziua.
    Imi puteti spune va rog care sunt uleiurile esentiale care favorizeaza intarirea pastei de sapun mult mai rapid ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nici unul! Uleiurile esentiale sunt doar pentru miros. Pt. intarirea sapunului doar uleiul de cocos e pe primul loc care ii da un plus de duritate, dar nu mai mult de 30% din compozitie, apoi uleiul de palmier, dar are efect cam jumatate cat are el de cocos

      Ștergere
    2. Nu uleiurile esentiale intaresc pasta, aromele artificiale si parfumurile o întăresc

      Ștergere
  6. Buna ziua! Am făcut sapun de casa si e sfaramicios si foarte dur, imi puteti spune care ar fi cauza! Multumusc

    RăspundețiȘtergere
  7. buna ziua, imi puteti spune va rog de ce dupa folosirea sapunului pe maini ramane un miros intepator in loc de mirosul de la uleiul esential folosit in prepararea sapunului?E normal?
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  8. daca nu am introdus destula soada in sapun pot sa il mai fierb o data si sa adaug

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna ziua ! Am facut sapun prin preparare la rece si cred ca reteta nu a fost bună ca nu se întăresc prea bine. La 920 gr ulei de masline am pus 117gr soda caustică dizolvată in 380 ml ceai. Spre final am adăugat o linguriță de scorțișoară și 2 de cafea. Este prea puțină soda sau multa apa ?

    RăspundețiȘtergere
  10. Am sapun de casa care este vechi...al pot retopi si daca da care ar fi etapele pe care trebuie sa le urmez sa al torn an forme....( mentionez ca am vas de inox )...

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna seara, cât Timo trebuie sa aștept după facerea unui săpun la rece sa îl pot folosi ?

    RăspundețiȘtergere
  12. Buna ziua! Dupa folosirea sapunului ramane pe maini un miros intepator si nu cel de la uleiurile esentiale folosite. Imi puteti spune care ar fi cauza acetui lucru? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua,
      Posibile cauze: uleiuri rancezite, reteta gresita, ulei esential insuficient sau toate cele trei variante.

      Ștergere
  13. Am facut si eu astazi sapun si nu cred ca am amestecat f bine sau nu se facea nu stiu de ce era prea diluat asa.. nu se inchega..am pus in forma mare si s facug ulei deasupra ..am pus si forme mici acrla nu are ulei deasupra .. inca nu s a intarit ..dar nici semne nj da ca ar face o.Reteta fiind urm: 380 apa ,145 soda (98.99 estelina)330gr untura,330Ulei f soarelui marca (penny)��,340gr ulei cocos .Intrebarea este daca nu se mai incheaga il mai pot reface? Si cum ?ce sa i msi pun si cat?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu se mai poate reface. Folositi o reteta verificata (gasiti pe acest blog) sau concepeti una folosind un calculator online de genul soapcalc.com

      Ștergere
  14. Buna ziua.Am facut sapunul prin firbere si nu mia iesit.Deasupra are un strat ubtire de grasime iar dedesupt granult sfarmicios.Lam fiert anca o data si e la fel .Explicatimi corect ce pot face.Am avut 15 kg Untura si am pus 5de soda caustica.A doua fierbere am mai adaugat o galeata de apa si 2kg desoda degeaba sus e gras si jos e granulat sfarimicios.Ce se antamla.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua,
      Pe acest blog se discuta de prepararea sapunului la rece
      (adica fara fierbere). Informatii despre alte metode va rog sa cautati in alta parte.

      Ștergere
    2. La fel am pățit și eu. Astept un raspuns.

      Ștergere
  15. Am facut si eu sapun dar este ulrios deasupra. Cand pun mana pe el, ramane uleiis pe mana, aeara de parca e transpirat . Pe mana ramane miros de la uleiurile esentiale pe care le-am folosit. Unde am gresit? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  16. Buna ziua,
    Sapunul meu intarit, are pH=14. Ce sa fac?

    RăspundețiȘtergere
  17. Buna seara, in urma ce șase săptămâni am făcut săpun la rece din untura de porc, ulei de palmier si ulei de cocos. Săpunul e tare, arată bine. Dar, nu face spuma si după ce te speli mâna rămâne grasa. Ce pot face? Oare nu are destula soda?

    RăspundețiȘtergere
  18. Buna ziua! Mama a facut sapunul si a iesit bine dar este ff usor!!! Ca un fulg de usor; de ce oare???

    RăspundețiȘtergere
  19. Buna !
    Am făcut săpun cu portocala , rețetă la rece și am pus mai multa soda caustica 160g in loc de 106 . O să mai fie bun săpunul ?

    RăspundețiȘtergere
  20. Bună dimineața aș vrea să știu dacă se poate face un curs de făcut săpun și unde ?

    RăspundețiȘtergere
  21. Buna dimineața aș vrea să știu dacă în București există un curs de făcut săpun ? Vă mulțumesc anticipat pentru răspuns !

    RăspundețiȘtergere

 

Blogger news

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *

About

Adept al stilului de viata sanatos